Vedtægter
for
Grundejerforeningen Røsevangen
§1
Foreningens navn er
Grundejerforeningen Røsevangen. Dens hjemsted er Farum Kommune.
§2
Grundejerforeningen er dannet til opfyldelse af
bestemmelserne i punkt 1 i deklarationen, tinglyst den 26. september 1970, med
det formål at varetage medlemmernes interesser. Navnlig påhviler det
Grundejerforeningen at ren- og vedligeholde den private vej Røsevangen, stier,
kloaker, vejbelysning, vognporte samt male trægavle på endehusene,
således at alt til enhver tid er i sømmelig orden.
§3
De til enhver tid værende ejere af ejendommene matr. nr.ene 9dd, 9de, 9dl, 9df, 9dg, 9dh, 9di, 9dk, 9dm, 9dn,
9ds, 9dt, 9du, 9dv, 9dx, 9dy, 9dz, 9dæ, 9dø, 9ea, 9eb, 9ec, 9ed, 9ee, 9ef, 9eg,
9eh, 9ei, 9ek, 9el, 9em, 9en, ieo alle af Farum by og
sogn samt parceller udstykket fra de nævnte ejendomme, er berettigede og
forpligtede til at være medlemmer af Grundejerforeningen.
Grundejerforeningen skal ved sin bestyrelse tage skøde på ejendommene matr. nr.
ene 9ao og 9do af Farum by og sogn.
§4
For Grundejerforeningens forpligtelser hæfter medlemmerne
indbyrdes pro rata over for foreningen, således at foreningens kreditorer ikke
kan rette krav mod de enkelte medlemmer.
§5
Udgifterne til vedligeholdelse af den private vej
Røsevangen samt samtlige fællesarealer, herunder stiarealet, matr. nr. 9do,
betales af de ejendomme, Grundejerforeningen omfatter, med lige store
anparter. Grundejerforeningens
bestyrelse skal være berettiget til at træffe aftale med kommunen om dennes
overtagelse af vejenes vedligeholdelse.
Såfremt kommunen kræver udførelse af
istandsættelsesarbejder, inden den vil overtage vedligeholdelse, skal
bestyrelsen dog, forinden aftalen med kommunen opnår gyldighed, indhente
samtykke hertil fra 2/3 af medlemmerne.
§6
1) For hver ejendom,
som er tilsluttet Grundejerforeningen, betales et årligt kontingent,
hvis størrelse fastsættes af generalforsamlingen for et år ad gangen.
2)
Er kontingent eller anden ydelse ikke betalt inden 1
måned efter forfaldstid, opkræves disse, efter 1 uges forudgående varsel, ved
opkrævning med et tillæg på kr. 500,-. Er kontingent eller anden ydelse ikke
betalt inden 3 måneder efter forfaldstid, skal bestyrelsen for restantens
regning lade beløbene med alle påløbende omkostningen gå til inkasso gennem en
advokat.
3) Ethvert medlem er
forpligtet til at renholde fortovet og/eller gangsti ud for sin
ejendom i overensstemmelse med politivedtægtens regler, medmindre
Grundejerforeningen påtager sig disse forpligtelser.
4) Hvert medlem er
forpligtet til at sørge for, at bevoksningen på de pågældende ejendomme
ikke er til gene for forbipasserende samt til at holde sin ejendom fri for
frøspredende ukrudt og lignende.
5) Såfremt et medlem
ikke opfylder disse forpligtelser, er Grundejerforeningens bestyrelse
berettiget til at lade arbejdet udføre efter 1 uges forudgående varsel, ved
anbefalet brev, for det pågældende medlems regning og risiko. I så tilfælde
betaler medlemmet tillige Grundejerforeningens merudgifter og et gebyr på
kr.500,-. I øvrigt henvises til politivedtægtens bestemmelser.
6) Vejarealet samt alle fællesarealer
renholdes på Grundejerforeningens foranledning, og udgifterne hertil fordeles
ligeligt mellem foreningens medlemmer. Hver ejendom skal desuden deltage i to
årlige oprydninger, som foregår en søndag kl. 10-14 ultimo april og primo
november. Oprydningen foregår efter bestyrelsens anvisninger. Manglende
deltagelse vil medføre en opkrævning af et gebyr på kr. 400.
7) Grundejerforeningen
forestår vedligeholdelsen af de vognporte, der er opført på ejendommen matr.
nr. 9ao, Farum by og sogn.
8) Det enkelte medlem
kan ikke uden bestyrelsens godkendelse foretage ændringer af fællesarealerne.
Ændringer af disse kan ikke foretages før tidligst tre uger efter, at
bestyrelsesbeslutningen herom er taget. Ved ændringer af fællesarealerne skal
der vises rimeligt hensyn til de direkte berørte grundejeres interesser.
9) Hver enkelt ejer
af ejendommene nr. 1-3-5-7-9-11-13-15-17 og 19 har ansvaret for at den vognport
incl. tilhørende vandafløb og pergola, som ejeren
har brugsret til, holdes i god stand, og ejerne betaler hver for sig udgiften
til reparation og vedligeholdelse, herunder bevægelsesafhængig vognportbelysning, som ejeren har installeret.
10) De øvrige 30
vognporte er opdelt i 3 grupper med hver 10 vognporte. De, der har
brugsretten til vognportene i en gruppe, har ansvaret for at gruppen af
vognporte incl. tilhørende vandafløb og pergola
holdes i god stand. Udgifterne til reparation og vedligeholdelse af vognportene
i en gruppe fordeles mellem dem der har brugsretten i forhold til det antal
vognporte de har brugsretten til. Ansvaret for reparation og vedligeholdelse af
bevægelsesafhængig belysning i vognporte har alene de ejere af brugsretter, som
har denne belysning installeret. Disse ejere afholder også hver især de
omkostninger, som er forbundet hermed.
11) For de vognporte
Grundejerforeningen har indrettet til andet formål, betaler Grundejerforeningen
sin andel af udgifterne til reparation og vedligeholdelse af vognportene i
gruppen i forhold til det antal vognporte, Grundejerforeningen har brugsretten
til. Herudover betaler Grundejerforeningen de udgifter til reparation og
vedligeholdelse, der er betinget af den særlige anvendelse.
12) Reparations- og
vedligeholdelsespligten for vandafløb, der påhviler dem der har brugsretten til
vognportene, omfatter kun den del af vandafløbene, der er over terræn.
13) I tilfælde af
misligholdelse af vognporte med tilhørende vandafløb og pergolaer skal
bestyrelsen påbyde reparation ved skriftlig henvendelse til indehaveren(-ne) af brugsretten til vognporten eller gruppen af
vognporte.
14) Efterkommer den
pågældende indehaver af brugsret ikke denne opfordring skal
Grundejerforeningens bestyrelse være berettiget til at lade nødvendige arbejder
udføre for den pågældendes regning.
15) Udlejning af
vognporte til en lejer, der ikke er bosiddende i en ejendom, der henhører under
Grundejerforeningen Røsevangens område, kan ikke ske uden bestyrelsens
godkendelse.
16) Udgifter til
vedligeholdelse af hobbyrum, skur, vognporten, hvori disse er placeret samt
pergola ved legeplads fordeles ligeligt mellem medlemmerne.
17) Udgifter til
maling af udvendig træbeklædning på enderækkehusenes gavle
fordeles ligeligt mellem alle Grundejerforeningens medlemmer.
18) Gavlene på
husnumrene 2-9-18-19 og 32 males hvert 5. år. Gavlene på husnumrene 1-11-16-30
og 46 males hvert 7. år. Malingen udføres med Flügger 98 Aqua sort eller
tilsvarende kvalitet. Evt. forbehandling jfr. Malerfabrikantens anvisning er
grundejerforeningen uvedkommende. Anden vedligeholdelse, herunder reparation og
udbedring af skader på træværk samt almindelig ældning, er ligeledes
Grundejerforeningen uvedkommende.
19) Som sikkerhed for
betaling af udgifter i.h.t. nærværende paragraf, herunder kontingent og
indskud, tjener den panteret på kr. 1000,00 pr. ejendom, som omhandles i
deklarationen, tinglyst den 26. september 1970. Beløbet ændret til kr. 5000,00
den 13. maj 1993. Denne panteret skal til enhver tid respektere lån i
Kreditforeningen, Hypotekforeningen, Realkreditfond eller tilsvarende
institution, lån i sparekasse med eller uden kaution samt herudover
panterettigheder i henhold til de pantebreve, som var tinglyst, da det
pantstiftende dokument anmeldtes til tinglysning.
20) Vedligeholdelses-
og reparationspligten for nedløb fra tagrender herunder for rensning af
sandfilter påhviler de husejere, der har sådant nedløb på deres ejendom.
Reparationsarbejde kan først iværksættes, når omfang og pris er godkendt af de
øvrige ejendomme i pågældende husrække. Såfremt der inden 14 dage ikke er
fremkommet bedre forslag, betragtes forslaget som godkendt. Udgifter til
reparation og vedligeholdelse af nedløb og sivedræn fordeles ligeligt imellem
ejendommene i husrækken og er som sådan foreningen uvedkommende. På baggrund af
det godkendte reparationsarbejde kan bestyrelsen forestå finansiering og
opkrævning via kontingent. Ved tvistigheder kan bestyrelsen inddrages.
21)Hver ejendom, der er tilsluttet Grundejerforeningen,
skal betale kr. 15.000,- over en periode på 5 år = kr. 1.500,-x 2 pr. år.
Beløbet vil blive opkrævet
i forbindelse
med det halvårlige kontingent. Dette er en opsparing som øremærkes til
udskiftning af belægning på Røsevangens flisearealer.
Første
opkrævning vil ske i forbindelse med kontingentopkrævningen i marts 2016, og
sidste opkrævning september 2020. Disponering af de
opsparede midler kan kun ske efter forudgående godkendelse på en
generalforsamling.
§7
I tilfælde af ejerskifte indtræder den ny ejer af
vedkommende ejendom i den tidligere ejers rettigheder og forpligtelser over for
Grundejerforeningen og eventuelle långivere, som har ydet lån til
Grundejerforeningen. Den til enhver tid værende ejer hæfter for alle
ejendommens forpligtelser over for Grundejerforeningen. Refusionmellemværende
mellem sælger og køber er Grundejerforeningen uvedkommende.
Et medlem kan ikke ved salg af sin ejendom gøre krav på
udbetaling af nogen del af Grundejerforeningens formue, lige så lidt som andele
i denne formue kan gøres til genstand for særskilt retsforfølgning.
§8
1) Generalforsamlingen er Grundejerforeningens øverste myndighed. Der afholdes ordinær
generalforsamling hvert år i marts måned. På den
ordinære generalforsamling skal foretages:
a) Valg af dirigent
b) Formandens beretning
c) Kassererens fremlæggelse til godkendelse af det
reviderede regnskab for det pr. 31. december afsluttede regnskabsår.
d) Fremlæggelse af budget for det kommende år gående fra 1.
januar til 31. december.
e) Forslag fra bestyrelsen eller medlemmer.
f) Valg til bestyrelsen og valg af 1 suppleant til
bestyrelsen
g) Valg af 1 revisor og 1 revisorsuppleant
h) Eventuelt
2) Der afholdes ekstraordinær generalforsamling, når
bestyrelsen finder det påkrævet, eller når mindst 20% af medlemmerne fremsætter
skriftlig begæring derom til bestyrelsen med angivelse af, hvad der ønskes
behandlet på generalforsamling. Bestyrelsen er da pligtig at foranstalte den
begærede generalforsamling afholdt inden en måned efter begæringens modtagelse,
dog ikke i tiden 1. juni til 1. september.
3) Indkaldelse til generalforsamling sker ved skrivelse til
hvert medlem med 14 dages varsel og med angivelse af dagsorden.
4) Medlemmernes forslag, der ønskes behandlet på den
ordinære generalforsamling, må i skriftlig affattelse være bestyrelsen i hænde
senest 8 dage før generalforsamlingen.
5) Dirigenten leder generalforsamlingen og afgør bl.a. alle
spørgsmål om afstemningsmåden, stemmeafgivningen og dens resultater.
Beslutningen kan, uanset de fremmødte medlemmers antal, gyldigt træffes med
simpel stemmeflerhed med følgende begrænsninger:
a) Beslutninger om vedtægtsændringer kan kun gyldigt
vedtages, hvis mindst 2/3 af medlemmerne er mødt eller lovligt repræsenteret og
mindst 2/3 af de fremmødte stemmer afgives for ændringsforslaget.
b) Med hensyn til opløsning af Grundejerforeningen henvises
til bestemmelserne i § 13.
c) Beslutninger om, at foreningen skal optage lån, kan kun
gyldigt vedtages, hvis mindste 2/3 af medlemmerne er mødt eller lovligt
repræsenteret og mindst 2/3 af de fremmødte stemmer afgives for forslaget.
d) Ved forslag om ændring af ejendomme skal der ved
beslutning herom være mindst 2/3 af medlemmerne til stede, eller lovligt
repræsenterede. Mindst 2/3 af de fremmødte eller lovligt repræsenterede medlemmer
skal stemme for forslaget.”
6) Hvert medlem har én stemme for hver tilsluttet ejendom.
Er flere personer ejere af en ejendom, har kun én af dem stemmeret. For de
ejendomme, der eventuelt måtte tilhøre Grundejerforeningen, kan der ikke
afgives stemme. Der kan stemmes ved fuldmægtig, dog kan ingen på andres og egne
vegne afgive mere end 4 stemmer. Hvis en enkelt person eller flere i fællesskab
ejer flere parceller, har de ligeledes kun én stemme pr. ejendom, dog højst 4.
Stemmeret kan kun udøves af medlemmer, der ikke 10 dage før generalforsamlingen
er i restance med bidrag, jvnf. §4 og §6.
7) Opnås på en generalforsamling vel majoritet for et
vedtægtsændringsforslag, men ikke den i stk. 5a og c omhandlende kvalificerede
majoritet for forslaget, indkalder bestyrelsen inden en måned til en ny
ekstraordinær generalforsamling, hvor forslaget da kan vedtages med 2/3 af de
på denne lovligt afgivne stemmer, jvnf. stk. 6.
8) Referat af det på en generalforsamling passerede indføres
i Grundejerforeningens, af bestyrelsen autoriserede, forhandlingsprotokol.
9) Referatet underskrives af generalforsamlingens dirigent
og af de på generalforsamlingen tilstedeværende medlemmer af såvel den afgående
som den nyvalgte bestyrelse.
§9
1) Bestyrelsen består af 5
medlemmer, der vælges på den ordinære generalforsamling. Generalforsamlingen
bestemmer tillige, hvem der af bestyrelsen skal være formand, kasserer og
sekretær.
2) Formand og en repræsentant vælges de lige år; kasserer,
sekretær og en repræsentant de ulige år. Valget gælder for 2 år. Suppleanten
vælges for 1 år ad gangen. Genvalg kan finde sted.
3) Til medlem af bestyrelsen kan foruden
Grundejerforeningens medlemmer vælges en grundejers ægtefælle, dog således at
den pågældende grundejer ikke samtidigt kan være medlem af bestyrelsen eller
revisor.
4) Kassereren kan tillægges et årligt vederlag, hvis
størrelse fastsættes på hver ordinær generalforsamling for det følgende år.
5) Den øvrige bestyrelse er ulønnet.
6) Bestyrelsen, der er berettiget til at antage lønnet
medhjælp, varetager den daglige ledelse og er legitimeret til med bindende
virkning for samtlige medlemmer at foretage enhver, for opfyldelse af
Grundejerforeningens formål nødvendig disposition.
7) Bestyrelsen skal, forinden den foretager dispositioner,
der væsentligt forøger udgifterne for medlemmerne, forelægge spørgsmålet herom
for en ordinær eller ekstraordinær generalforsamling og erhverve dennes
godkendelse. Optagelse af lån kan kun ske i henhold til generalforsamlingens
beslutning, jvnf. § 8, stk. 5.
8) Bestyrelsens beslutninger træffes på bestyrelsesmøder, i
hvilke mindst 3 medlemmer skal være til stede. Bestyrelsens formand skal altid
være til stede for at gyldig beslutning kan tages. Beslutninger tages ved
simpel stemmeflerhed. I tilfælde af stemmelighed er formandens stemme
udslaggivende.
9) Referat af det på hvert bestyrelsesmøde passerede
indføres i Grundejerforeningens, af bestyrelsen autoriserede,
forhandlingsprotokol.
10) Hvert referat underskrives af sekretæren og et
bestyrelsesmedlem.
11) Bestyrelsen – og dermed Grundejerforeningen – tegnes af
formanden i forbindelse med mindste eet
bestyrelsesmedlem. Bestyrelsen kan dog give kassereren bemyndigelse til at
disponere med hensyn til Grundejerforeningens girokonto og bankkonto.
12) Afgår et bestyrelsesmedlem, indtræder suppleanten i den
afgåedes valgperiode. Et medlem af bestyrelsen er pligtig til at afgå, når han
ikke længere opfylder betingelserne for at blive valgt, kommer under konkurs
eller ud af rådighed over sit bo.
13) Referater fra bestyrelsesmøder tilsendes samtlige
medlemmer af Grundejerforeningen inden 14 dage efter mødernes afholdelse.
§ 10
Grundejerforeningens regnskabsår er kalenderåret,
første regnskabsår dog fra foreningens stiftelse og til 31. december 1972.
Senest den 10. februar afgives regnskabet af kassereren
til revisor, der derpå har at foretage revision og at afgive det reviderede
regnskab med påtegning om revisionens foretagelse og eventuelle revisionsbemærkninger
til Grundejerforeningens bestyrelse inden den 1. marts.
Kassereren modtager alle indbetalinger, afholder alle
udgifter og fører foreningens bøger, herunder kassebog og medlemsfortegnelse.
Foreningens midler skal indsættes i en solid bank eller
sparekasse eller på girokonto. Den kontante kassebeholdning må ikke overstige
kr. 1.000,00. Bestyrelsen og revisor har til enhver tid ret til at forlange
foreningens regnskaber, herunder kassebog, bilag, kontoudtog og
kontantbeholdning forevist.
§ 11
Revisionen af
Grundejerforeningens regnskaber – herunder eftersyn af kassebeholdning,
tilgodehavende i bank eller sparekasse og på girokonto samt foreningens
eventuelle øvrige formue – foretages af den af den ordinære generalforsamling
for 1 år ad gangen valgte revisor. Genvalg kan finde sted.
§ 12
Ejendommene matr. nr.ene 9ao og
9do, Farum by og sogn, overdrages vederlagsfrit til Grundejerforeningen, som
ved sin bestyrelse er pligtig på anordning at tage skøde på denne ejendom.
Grundejerforeningen afholder samtlige omkostninger, som er forbundet med denne
overdragelse.
§ 13
Opløsning af Grundejerforeningen kan ikke finde sted uden samtykke fra Farum
Kommunalbestyrelse. I øvrigt kan Grundejerforeningen kun opløses i henhold til
beslutning på 2 umiddelbart på hinanden følgende generalforsamlinger. På hver
af disse skal mindst 2/3 af medlemmerne være til stede og mindst ¾ af de
afgivne stemmer skal være afgivet for forslaget om grundejerforeningens
opløsning.
Ved opløsning af Grundejerforeningen opgøres foreningens
formue og fordeles – efter at al skyldig gæld er betalt – med lige store
anparter blandt medlemmerne.
Disse vedtægter er lovligt vedtaget på
generalforsamlingen den 27. marts 1990.
Ændringer af paragrafferne 6, 8 og 9 lovligt vedtaget på
ekstraordinær generalforsamling den 13. maj 1993.
Ændringer af paragrafferne 2 og 8 er lovligt vedtaget på
ekstraordinær generalforsamling den 14. maj 2000.
Ændringer af paragraf 6, stk. 2, 5 og 20 er lovligt
vedtaget på ekstraordinær generalforsamling den 5. maj 2002.
Ændring af paragraf 6, stk. 20 er en berigtigelse af
lovligt vedtaget ændringsforslag på ekstraordinær generalforsamling den 5. maj
2002 (tilføjelse af 2 manglende sætninger).
Ændringer i paragraf 6, stk. 9 og 10 er
lovligt vedtaget på ekstraordinær generalforsamling den 23. april 2006.
Ændringer i paragraf 6, stk. 6 er lovligt vedtaget på
ekstraordinær generalforsamling den 24. maj 2009.
Ændringer af paragraf 18, er
lovligt vedtaget på ekstraordinær generalforsamling den 22. april 2012